Saturday 18 June 2011

သာမညဖလသုတ္ (ေကာက္ႏွဳတ္ခ်က္)

ဝိပႆနာဉာဏ္ (၁)

၂၃၄။ မင္းႀကီး တစ္ဖန္ ထို႔ျပင္လည္း ဤသို႔ တည္ၾကည္ေသာ စိတ္သည္ စင္ၾကယ္လတ္ေသာ္ျဖဴစင္လတ္ေသာ္ ညစ္ေၾကးမရွိလတ္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္းကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳျခင္းငွါ သင့္ေလ်ာ္လတ္ေသာ္ တည္တံ့လတ္ေသာ္ မတုန္လွဳပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ထို (ရဟန္း) သည္ (ဝိပႆနာ) ဉာဏ္အျမင္ အလို႔ငွါ စိတ္ကို ေရွး႐ႈ ပို႔ေဆာင္၏၊ ေရွး႐ႈ ၫြတ္ေစ၏၊ ထို (ရဟန္း) သည္ဤသို႔ သိ၏ -

''ငါ၏ ဤကိုယ္ကား ႐ုပ္ရွိ၏၊ မဟာဘုတ္ေလးပါး အစုအေဝးျဖစ္၏၊ မိဘတို႔မွ ေပါက္ဖြား၏၊ ထမင္းမုန္႔တို႔ျဖင့္ ႀကီးပြား၏၊ မျမဲျခင္း ပြတ္သပ္ေပးရျခင္း၁ ဆုပ္နယ္ေပးရျခင္း ၿပိဳကြဲျခင္း ပ်က္စီးျခင္းသေဘာရွိ၏၊ ငါ၏ ဤဝိညာဥ္သည္လည္း ဤ (ကိုယ္) ၌ မွီတြယ္၏၊ ဤ (ကိုယ္) ၌ ဆက္စပ္၏''ဟု သိ၏။

၂၃၅။ မင္းႀကီး ဥပမာေသာ္ကား အလြန္ေတာက္ပေသာ အမ်ိဳးမွန္ေသာ ရွစ္ေျမႇာင့္ရွိေသာ ေကာင္းစြာ ျပဳျပင္ၿပီးျဖစ္ေသာ အရည္ေကာင္းေသာ အထူးၾကည္လင္ေသာေနာက္က်ဳကင္းေသာ (ေသြးျခင္း ေဖာက္ျခင္းစေသာ) အျခင္းအရာ အားလံုးႏွင့္ ျပည့္စံုေသာေဝဠဳရိယ ေၾကာင္မ်က္ရြဲရတနာသည္ ရွိရာ၏၊ ထို (ေဝဠဳရိယ ေၾကာင္မ်က္ရြဲရတနာ) ၌ ညိဳေသာခ်ည္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဝါေသာခ်ည္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ နီေသာခ်ည္ကိုေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ျဖဴေသာ ခ်ည္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဝါေဖ်ာ့ေသာ ခ်ည္ကို ေသာ္လည္းေကာင္း တပ္ထားရာ၏၊ ထို (ေဝဠဳရိယ ေၾကာင္မ်က္ရြဲရတနာ) ကို မ်က္စိအျမင္ရွိေသာ ေယာက်္ားသည္ လက္၌ တင္ထား၍ (ဤသို႔) ဆင္ျခင္ရာ၏ -

''ဤ (ေဝဠဳရိယ ေၾကာင္မ်က္ရြဲရတနာ) သည္ အလြန္ ေတာက္ပ၏၊ အမ်ဳိးမွန္၏၊ ရွစ္ေျမႇာင့္ရွိ၏၊ ေကာင္းစြာ ျပဳျပင္ၿပီးျဖစ္၏၊ အရည္ေကာင္း၏၊ အထူးၾကည္လင္၏၊ ေနာက္က်ဳကင္း၏၊ (ေသြးျခင္းေဖာက္ျခင္း စေသာ) အျခင္းအရာ အားလံုးႏွင့္ ျပည့္စံု၏၊ ထို (ေဝဠဳရိယ ေၾကာင္မ်က္ရြဲရတနာ) ၌ဤညိဳေသာ ခ်ည္ကို တပ္ထား၏ဟူ၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဤဝါေသာ ခ်ည္ကို တပ္ထား၏ဟူ၍့ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဤနီေသာ ခ်ည္ကို တပ္ထား၏ဟူ၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဤျဖဴေသာ ခ်ည္ကိုတပ္ထား၏ဟူ၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဤဝါေဖ်ာ့ေသာ ခ်ည္ကို တပ္ထား၏ဟူ၍ေသာ္လည္းေကာင္း'' ဆင္ျခင္ရာ၏။

မင္းႀကီး ဤအတူ ဤသို႔ တည္ၾကည္ေသာ စိတ္သည္ စင္ၾကယ္လတ္ေသာ္ ျဖဴစင္လတ္ေသာ္ ညစ္ေၾကးမရွိလတ္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္း ကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳျခင္းငွါ သင့္ေလ်ာ္လတ္ေသာ္တည္တံ့လတ္ေသာ္ မတုန္လွဳပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ရဟန္းသည္ (ဝိပႆနာ) ဉာဏ္အျမင္အလို႔ငွါစိတ္ကို ေရွး႐ႈ ပို႔ေဆာင္၏၊ ေရွး႐ႈ ၫြတ္ေစ၏၊ ထို (ရဟန္း) သည္ ဤသို႔ သိ၏ - ''ငါ၏ ဤကိုယ္ကား ႐ုပ္ရွိ၏၊ မဟာဘုတ္ေလးပါး အစုအေဝးျဖစ္၏၊ မိဘတို႔မွ ေပါက္ဖြား၏၊ ထမင္း မုန္႔တို႔ျဖင့္ ႀကီးပြား၏၊ မျမဲျခင္း ပြတ္သပ္ေပးရျခင္း ဆုပ္နယ္ေပးရျခင္း ၿပိဳကြဲျခင္း ပ်က္စီးျခင္းသေဘာ ရွိ၏၊ ငါ၏ ဤဝိညာဥ္သည္လည္း ဤ (ကိုယ္) ၌ မွီတြယ္၏၊ ဤ (ကိုယ္) ၌ ဆက္စပ္၏''ဟု သိ၏။

မင္းႀကီး ဤသည္လည္း ေရွးျဖစ္ကုန္ေသာ ကိုယ္တိုင္ သိျမင္ရေသာ ရဟန္း ျဖစ္က်ိဳးတို႔ထက္ သာ၍ႏွစ္သက္ဖြယ္လည္းျဖစ္ေသာ သာ၍ မြန္ျမတ္သည္လည္းျဖစ္ေသာ ကိုယ္တိုင္ သိျမင္ရေသာ ရဟန္းျဖစ္က်ဳိးေပတည္း။

------

၁။ သူငယ္န႔ံ ေပ်ာက္ေစျခင္းငွါ ငယ္စဥ္က နံ႔သာျဖင့္ ပြတ္သပ္ေပးရျခင္းကို ဆိုသည္။

Ã

မေနာမယိဒၶိဉာဏ္ (၂)

၂၃၆။ ဤသို႔ တည္ၾကည္ေသာ စိတ္သည္ စင္ၾကယ္လတ္ေသာ္ ျဖဴစင္လတ္ေသာ္ ညစ္ေၾကးမရွိလတ္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္းကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳျခင္းငွါ သင့္ေလ်ာ္လတ္ေသာ္ တည္တံ့လတ္ေသာ္ မတုန္လွဳပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ထို (ရဟန္း) သည္ စိတ္ျဖင့္ၿပီးေသာ ကိုယ္ကို ဖန္ဆင္းျခင္း 'မေနာမယိဒၶိ' ဉာဏ္အလို႔ငွါ စိတ္ကို ေရွး႐ႈ ပို႔ေဆာင္၏၊ ေရွး႐ႈၫြတ္ေစ၏၊ ထို (ရဟန္း) သည္ဤ (မိမိ) ကိုယ္မွ တစ္ပါးေသာ ႐ုပ္ရွိေသာ စိတ္ျဖင့္ၿပီးေသာ အဂၤါ ႀကီးငယ္အလံုးစံုရွိေသာဣေႁႏၵမခ်ိဳ႕တဲ့ေသာ ကိုယ္ကို ဖန္ဆင္း၏။

၂၃၇။ မင္းႀကီး ဥပမာေသာ္ကား ေယာက်္ားသည္ ျဖဴဆံျမက္မွ အၫြန္႔တံကို ႏုတ္ရာ၏၊ ထို (ေယာက်္ား) အား ဤသို႔ အၾကံ ျဖစ္ရာ၏ -

''ဤကား ျဖဴဆံျမက္တည္း၊ ဤကား အၫြန္႔တံတည္း။ ျဖဴဆံျမက္ကား တျခား၊ အၫြန္႔တံကားတျခားတည္း။ ျဖဴဆံျမက္မွသာလွ်င္ အၫြန္႔တံကို ႏုတ္ထား၏''ဟု အၾကံျဖစ္ရာ၏။

မင္းႀကီး ဥပမာေသာ္ကား ေယာက်္ားသည္ သန္လ်က္ကို အအိမ္မွ ထုတ္ရာ၏၊ ထို (ေယာက်္ား) အားဤသို႔ အၾကံျဖစ္ရာ၏ -

''ဤကား သံလ်က္တည္း၊ ဤကား အအိမ္တည္း။ သံလ်က္ကား တျခား၊ အအိမ္ကား တျခားတည္း၊ အအိမ္မွသာလွ်င္ သံလ်က္ကို ႏုတ္ထား၏''ဟု အၾကံျဖစ္ရာ၏။

မင္းႀကီး ဥပမာေသာ္ကား ေယာက်္ားသည္ အေရခြံမွ ေႁမြကို ထုတ္ရာ၏၊ ထို (ေယာက်္ား) အား ဤသို႔အၾကံျဖစ္ရာ၏ -

''ဤကား ေႁမြတည္း၊ ဤကား အေရတည္း။ ေႁမြကား တျခား၊ အေရကား တျခားတည္း။ အေရခြံမွသာလွ်င္ ေႁမြကို ထုတ္ထား၏''ဟု အၾကံျဖစ္ရာ၏။

မင္းႀကီး ဤအတူ ဤသို႔တည္ၾကည္ေသာ စိတ္သည္ စင္ၾကယ္လတ္ေသာ္ ျဖဴစင္လတ္ေသာ့္ညစ္ေၾကးမရွိလတ္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္း ကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳျခင္းငွါ သင့္ေလ်ာ္လတ္ေသာ္တည္တံ့လတ္ေသာ္ မတုန္လွဳပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ရဟန္းသည္ စိတ္ျဖင့္ၿပီးေသာ ကိုယ္ကို ဖန္ဆင္းျခင္းငွါ စိတ္ကို ေရွး႐ႈ ပို႔ေဆာင္၏၊ ေရွး႐ႈ ၫြတ္ေစ၏၊ ထို (ရဟန္း) သည္ ဤ (မိမိ) ကိုယ္မွ တစ္ပါးေသာ ႐ုပ္ရွိေသာ စိတ္ျဖင့္ၿပီးေသာ အဂၤါႀကီးငယ္ အလံုးစံုရွိေသာ ဣေႁႏၵ မခ်ဳိ႕တဲ့ေသာ ကိုယ္ကို ဖန္ဆင္း၏။

မင္းႀကီး ဤသည္လည္း ေရွးျဖစ္ကုန္ေသာ ကိုယ္တိုင္ သိျမင္ရေသာ ရဟန္း ျဖစ္က်ိဳးတို႔ထက္ သာ၍ႏွစ္သက္ဖြယ္လည္းျဖစ္ေသာ သာ၍ မြန္ျမတ္သည္လည္းျဖစ္ေသာ ကိုယ္တိုင္သိျမင္ရေသာ ရဟန္းျဖစ္က်ဳိးေပတည္း။

------

ဣဒိၶဝိဓဉာဏ္ (၃)

၂၃၈။ ဤသို႔ တည္ၾကည္ေသာ စိတ္သည္ စင္ၾကယ္လတ္ေသာ္ ျဖဴစင္လတ္ေသာ္ ညစ္ေၾကးမရွိလတ္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္းကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳျခင္းငွါ သင့္ေလ်ာ္လတ္ေသာ္ တည္တံ့လတ္ေသာ္ မတုန္လွဳပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ထို (ရဟန္း) သည္ တန္ခိုးဖန္ဆင္းျခင္း 'ဣဒၶိဝိဓ' ဉာဏ္အလို႔ငွါ စိတ္ကို ေရွး႐ႈပို႔ေဆာင္၏၊ ေရွး႐ႈၫြတ္ေစ၏၊ ထို (ရဟန္း) သည္ မ်ားျပားေသာ တန္ခိုးဖန္ဆင္းျခင္းကို ၿပီးေစ၏၊ တစ္ေယာက္တည္း ျဖစ္လ်က္လည္း အမ်ားျဖစ္သြား၏၊ အမ်ားျဖစ္လ်က္လည္းတစ္ေယာက္တည္း ျဖစ္လာ၏၊ ကိုယ္ကို ထင္ရွား ျဖစ္ေစ၏၊ ကိုယ္ကို ေပ်ာက္ကြယ္ေစ၏၊ နံရံတစ္ဖက္တံတိုင္းတစ္ဖက္ ေတာင္တစ္ဖက္သို႔ မထိ မၿငိဘဲ ေကာင္းကင္၌ကဲ့သို႔ သြား၏၊ ေျမ၌လည္း ငုပ္ျခင္းေပၚျခင္းကို ေရ၌ကဲ့သို႔ ျပဳ၏၊ ေရ၌လည္း မကြဲေစဘဲ ေျမ၌ကဲ့သို႔ သြား၏၊ ေကာင္းကင္၌လည္းထက္ဝယ္ ဖြဲ႔ေခြလ်က္ အေတာင္ရွိေသာ ငွက္ကဲ့သို႔ သြား၏၊ ဤသို႔ တန္ခိုးႀကီးကုန္ေသာ ဤသို႔အာႏုေဘာ္ႀကီး ကုန္ေသာ ဤလ ေနတို႔ကိုလည္း လက္ျဖင့္ သံုးသပ္၏၊ ဆုပ္ကိုင္၏၊ ျဗဟၼာ့ျပည္တိုင္ေအာင္လည္း ကိုယ္ကို (မိမိ) အလိုအတိုင္း ျဖစ္ေစ၏။

၂၃၉။ မင္းႀကီး ဥပမာေသာ္ကား ကြၽမ္းက်င္ေသာ အိုးထိန္းသည္လည္းေကာင္း၊ အိုးထိန္းသည္၏တပည့္သည္လည္းေကာင္း ေျမကို ညက္စြာနယ္ၿပီးလတ္ေသာ္ အလိုရွိရာ အိုးခြက္အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ျပဳလုပ္ရာ၏၊ ၿပီးေစရာ၏။

မင္းႀကီး ဥပမာတစ္မ်ဳိးေသာ္ကား ကြၽမ္းက်င္ေသာ ဆင္စြယ္ပန္းပုသည္သည္လည္းေကာင္း၊ ဆင္စြယ္ပန္းပုသည္၏ တပည့္သည္လည္းေကာင္း ဆင္စြယ္ကို ေကာင္းစြာ ျပဳျပင္ၿပီးလတ္ေသာ္ အလိုရွိရာဆင္စြယ္ထည္ကို ျပဳလုပ္ရာ၏၊ ၿပီးေစရာ၏။

မင္းႀကီး ဥပမာ တစ္မ်ဳိးေသာ္ကား ကြၽမ္းက်င္ေသာ ေရႊပန္းထိမ္သည္သည္လည္းေကာင္း၊ ေရႊပန္းထိမ္သည္၏ တပည့္သည္လည္းေကာင္း၊ ေရႊကို ေကာင္းစြာ ျပဳျပင္ၿပီးလတ္ေသာ္ အလိုရွိရာ ေရႊထည္ကိုျပဳလုပ္ရာ၏၊ ၿပီးေစရာ၏။

မင္းႀကီး ဤအတူ ဤသို႔တည္ၾကည္ေသာ စိတ္သည္ စင္ၾကယ္လတ္ေသာ္ ျဖဴစင္လတ္ေသာ္ ညစ္ေၾကး မရွိလတ္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္း ကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳျခင္းငွါ သင့္ေလ်ာ္လတ္ေသာ္တည္တံ့လတ္ေသာ္ မတုန္လွဳပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ရဟန္းသည္ တန္ခိုးဖန္ဆင္းျခင္း 'ဣဒၶိဝိဓ' ဉာဏ္အလို႔ငွါ စိတ္ကို ေရွး႐ႈ ပို႔ေဆာင္၏၊ ေရွး႐ႈၫြတ္ေစ၏၊ ထို (ရဟန္း) သည္ မ်ားျပားေသာ တန္ခိုးဖန္ဆင္းျခင္းကို ၿပီးေစ၏၊ တစ္ေယာက္တည္း ျဖစ္လ်က္လည္း အမ်ားျဖစ္သြား၏၊ အမ်ားျဖစ္လ်က္လည္းတစ္ေယာက္တည္းျဖစ္လာ၏၊ ကိုယ္ကို ထင္ရွား ျဖစ္ေစ၏၊ ကိုယ္ကို ေပ်ာက္ကြယ္ေစ၏၊ နံရံတစ္ဖက္ တံတိုင္းတစ္ဖက္ ေတာင္တစ္ဖက္သို႔ မထိမၿငိဘဲ ေကာင္းကင္၌ကဲ့သို႔ သြား၏၊ ေျမ၌လည္းငုပ္ျခင္းေပၚျခင္း ကို ေရ၌ကဲ့သို႔ ျပဳ၏၊ ေရ၌လည္း မကြဲေစဘဲ ေျမ၌ကဲ့သို႔ သြား၏၊ ေကာင္းကင္၌လည္း ထက္ဝယ္ ဖြဲ႔ေခြလ်က္ အေတာင္ရွိေသာ ငွက္ကဲ့သို႔ သြား၏၊ ဤသို႔ တန္ခိုးႀကီးကုန္ေသာ ဤသို႔ အာႏုေဘာ္ႀကီးကုန္ ေသာ ဤလ ေနတို႔ကိုလည္း လက္ျဖင့္ သံုးသပ္၏၊ ဆုပ္ကိုင္၏၊ ျဗဟၼာ့ျပည္တိုင္ေအာင္လည္း ကိုယ္ကို (မိမိ) အလိုအတိုင္း ျဖစ္ေစ၏။

မင္းႀကီး ဤသည္လည္း ေရွးျဖစ္ကုန္ေသာ ကိုယ္တိုင္သိျမင္ရေသာ ရဟန္းျဖစ္က်ိဳးတို႔ထက္ သာ၍ႏွစ္သက္ဖြယ္လည္းျဖစ္ေသာ သာ၍ မြန္ျမတ္သည္လည္းျဖစ္ေသာ ကိုယ္တိုင္ သိျမင္ရေသာ ရဟန္းျဖစ္က်ဳိးေပတည္း။

------

ဒိဗၺေသာတဉာဏ္ (၄)

၂၄ဝ။ ဤသို တည္ၾကည္ေသာ စိတ္သည္ စင္ၾကယ္လတ္ေသာ္ ျဖဴစင္လတ္ေသာ္ ညစ္ေၾကးမရွိလတ္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္း ကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳျခင္းငွါ သင့္ေလ်ာ္လတ္ေသာ္ တည္တံ့လတ္ေသာ္မတုန္လွဳပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ထို (ရဟန္း) သည္ 'ဒိဗၺေသာတ' ဉာဏ္အလို႔ငွါ စိတ္ကို ေရွး႐ႈပို႔ေဆာင္၏၊ ေရွး႐ႈၫြတ္ေစ၏၊ ထို (ရဟန္း) သည္ အထူးသျဖင့္ စင္ၾကယ္ေသာ လူတို႔၏ နားထက္သာလြန္ေသာ နတ္တို႔၏ နားႏွင့္ တူေသာ 'ဒိဗၺေသာတ' ဉာဏ္ျဖင့္ နတ္၌လည္းျဖစ္ကုန္ေသာ လူ၌လည္းျဖစ္ကုန္ေသာ ေဝးသည္လည္း ျဖစ္ကုန္ေသာ နီးသည္လည္းျဖစ္ကုန္ေသာ ႏွစ္မ်ိဳးေသာ အသံတို႔ကို ၾကားရ၏။

၂၄၁။ မင္းႀကီး ဥပမာေသာ္ကား ခရီးရွည္သြားေသာ ေယာက်္ားသည္ စည္ႀကီးသံ မု႐ိုးစည္သံ ခ႐ုသင္းသံ ထက္စည္သံ ပတ္သာသံမ်ားကို ၾကားရာ၏၊ ထို (ေယာက်္ား) သည္ ဤသို႔ သိရာ၏ -

''ဤကား စည္ႀကီးသံ၊ ဤကား မု႐ိုးစည္သံ၊ ဤကား ခ႐ုသင္းသံ၊ ဤကား ထက္စည္သံ၊ ဤကားပတ္သာသံတည္း''ဟု သိရာ၏။

မင္းႀကီး ဤအတူ ရဟန္းသည္ အထူးသျဖင့္ စင္ၾကယ္ေသာ လူတို႔၏ နားထက္ သာလြန္ေသာနတ္တို႔၏္ နားႏွင့္ တူေသာ 'ဒိဗၺေသာတ' ဉာဏ္ျဖင့္ နတ္၌လည္းျဖစ္ကုန္ေသာ လူ၌လည္းျဖစ္ကုန္ေသာ ေဝးသည္လည္း ျဖစ္ကုန္ေသာ နီးသည္လည္းျဖစ္ကုန္ေသာ ႏွစ္မ်ိဳးေသာ အသံတို႔ကို ၾကားရ၏။

မင္းႀကီး ဤသည္လည္း ေရွးျဖစ္ကုန္ေသာ ကိုယ္တိုင္သိ ျမင္ရေသာ ရဟန္း ျဖစ္က်ိဳးတို႔ထက္ သာ၍ႏွစ္သက္ဖြယ္လည္းျဖစ္ေသာ သာ၍ မြန္ျမတ္သည္လည္းျဖစ္ေသာ ကိုယ္တိုင္ သိျမင္ရေသာ ရဟန္းျဖစ္က်ဳိးေပတည္း။

------

ေစေတာပရိယဉာဏ္ (၅)

၂၄၂။ ဤသို႔ တည္ၾကည္ေသာ စိတ္သည္ စင္ၾကယ္လတ္ေသာ္ ျဖဴစင္လတ္ေသာ္ ညစ္ေၾကးမရွိလတ္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္း ကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳျခင္းငွါ သင့္ေလ်ာ္လတ္ေသာ္ တည္တံ့လတ္ေသာ္မတုန္လွဳပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ထို (ရဟန္း) သည္ (သူတစ္ပါးတို႔၏) စိတ္ကို ပိုင္းျခား၍ သိေသာ 'ေစေတာပရိယ' ဉာဏ္ အလို႔ငွါ စိတ္ကို ေရွး႐ႈ ပို႔ေဆာင္၏၊ ေရွး႐ႈ ၫြတ္ေစ၏၊ ထို (ရဟန္း) သည္တစ္ပါးေသာ သတၱဝါတစ္ပါးေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႔၏ စိတ္ကို (မိမိ) စိတ္ျဖင့္ ပိုင္းျခား၍ သိ၏၊ တပ္မက္ျခင္း 'ရာဂ' ႏွင့္တကြေသာ စိတ္ကိုလည္း တပ္မက္ျခင္း 'ရာဂ' ႏွင့္ တကြေသာ စိတ္ဟု သိ၏၊ တပ္မက္ျခင္း 'ရာဂ' ကင္းေသာ စိတ္ကိုလည္း တပ္မက္ျခင္း 'ရာဂ' ကင္းေသာ စိတ္ဟု သိ၏၊ အမ်က္ထြက္ျခင္း 'ေဒါသ' ႏွင့္ တကြေသာ စိတ္ကိုလည္း အမ်က္ထြက္ျခင္း 'ေဒါသ' ႏွင့္ တကြေသာစိတ္ဟု သိ၏၊ အမ်က္ထြက္ျခင္း 'ေဒါသ' ကင္းေသာ စိတ္ကိုလည္း အမ်က္ထြက္ျခင္း 'ေဒါသ' ကင္းေသာ စိတ္ဟု သိ၏၊ ေတြေဝျခင္း 'ေမာဟ၁' ႏွင့္တကြေသာ စိတ္ကိုလည္း ေတြေဝျခင္း 'ေမာဟ' ႏွင့္ တကြေသာ စိတ္ဟု သိ၏၊ ေတြေဝျခင္း 'ေမာဟ' ကင္းေသာ စိတ္ကိုလည္း ေတြေဝျခင္း ့ 'ေမာဟ' ကင္းေသာ စိတ္ဟု သိ၏၊ က်ံဳ႕ေသာ 'သံခိတၱ' စိတ္ကိုလည္း က်ံဳ႕ေသာ 'သံခိတၱ' စိတ္ဟု သိ၏၊ ပ်ံ႕ေသာ 'ဝိကၡိတၱ' စိတ္ကိုလည္း ပ်ံ႕ေသာ 'ဝိကၡိတၱ' စိတ္ဟု သိ၏၊ ျမတ္သည္၏ အျဖစ္သို႔ေရာက္ေသာ 'မဟဂၢဳတ္' စိတ္ကိုလည္း ျမတ္သည္၏ အျဖစ္သို႔ ေရာက္ေသာ 'မဟဂၢဳတ္' စိတ္ဟု သိ၏၊ ျမတ္သည္၏ အျဖစ္သို႔ မေရာက္ေသာ 'အမဟဂၢဳတ္' စိတ္ကို လည္း ျမတ္သည္၏ အျဖစ္သို႔မေရာက္ေသာ 'အမဟဂၢဳတ္' စိတ္ဟု သိ၏၊ သာလြန္ေသာ တရား ရွိေသာ 'သဥတၱရ' စိတ္ကိုလည္းသာလြန္ေသာ တရားရွိေသာ 'သဥတၱရ' စိတ္ဟု သိ၏၊ သာလြန္ေသာ တရား မရွိေသာ 'အႏုတၱရ' စိတ္ကိုလည္း သာလြန္ေသာ တရားမရွိေသာ 'အႏုတၱရ' စိတ္ဟု သိ၏၊ တည္ၾကည္ေသာ 'သမာဟိတ' စိတ္ကိုလည္း တည္ၾကည္ေသာ 'သမာဟိတ' စိတ္ဟု သိ၏၊ မတည္ၾကည္ ေသာ 'အသမာဟိတ' စိတ္ကိုလည္း မတည္ၾကည္ေသာ 'အသမာဟိတ' စိတ္ဟု သိ၏၊ လြတ္ေျမာက္ေသာ 'ဝိမုတၱ' စိတ္ကိုလည္း လြတ္ေျမာက္ေသာ 'ဝိမုတၱ' စိတ္ဟု သိ၏၊ မလြတ္ေျမာက္ေသာ 'အဝိမုတၱ' စိတ္ကိုလည္း မလြတ္ေျမာက္ေသာ 'အဝိမုတၱ' စိတ္ဟု သိ၏။

၂၄၃။ မင္းႀကီး ဥပမာေသာ္ကား ငယ္ရြယ္ေသာ အလွျပင္ေလ့ရွိေသာ မိန္းမပ်ဳိသည္လည္းေကာင္း၊ ေယာက်္ားပ်ိဳသည္လည္းေကာင္း သန္႔ရွင္းျဖဴစင္ေသာ မွန္၌ျဖစ္ေစ ၾကည္လင္ေသာ ေရခြက္၌ျဖစ္ေစ မိမိမ်က္ႏွာရိပ္ကို ၾကည့္႐ႈလတ္ေသာ္ (မွဲ႔ စေသာ) အေျပာက္အစြန္း ရွိသည္ကို (မွဲ႔ စေသာ) အေျပာက္အစြန္းရွိ၏ဟု သိရာ၏၊ (မွဲ႔ စေသာ) အေျပာက္အစြန္း မရွိသည္ကို (မွဲ႔ စေသာ) အေျပာက္အစြန္းမရွိဟု သိရာ၏။

မင္းႀကီး ဤအတူ ဤသို႔ တည္ၾကည္ေသာ စိတ္သည္ စင္ၾကယ္လတ္ေသာ္ ျဖဴစင္လတ္ေသာ္ ညစ္ေၾကးမရွိလတ္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္း ကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳျခင္းငွါ သင့္ေလ်ာ္လတ္ေသာ္တည္တံ့လတ္ေသာ္ မတုန္လႈပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ထို (ရဟန္း) သည္ (သူတစ္ပါးတို႔၏) စိတ္ကိုပိုင္းျခား၍ သိေသာ 'ေစေတာပရိယ' ဉာဏ္အလို႔ငွါ စိတ္ကို ေရွး႐ႈ ပို႔ေဆာင္၏၊ ေရွး႐ႈ ၫြတ္ေစ၏၊ ထို (ရဟန္း) သည္ တစ္ပါးေသာ သတၱဝါ တစ္ပါးေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႔၏ စိတ္ကို (မိမိ) စိတ္ျဖင့္ ပိုင္းျခား၍သိ၏၊ တပ္မက္ျခင္း 'ရာဂ' ႏွင့္တကြေသာ စိတ္ကိုလည္း တပ္မက္ျခင္း 'ရာဂ' ႏွင့္တကြေသာ စိတ္ဟု သိ၏၊ တပ္မက္ျခင္း 'ရာဂ' ကင္းေသာ စိတ္ကိုလည္း တပ္မက္ျခင္း 'ရာဂ' ကင္းေသာ စိတ္ဟု သိ၏၊ အမ်က္ထြက္ျခင္း 'ေဒါသ' ႏွင့္တကြေသာ စိတ္ကိုလည္း အမ်က္ထြက္ျခင္း 'ေဒါသ' ႏွင့္တကြေသာ စိတ္ဟု သိ၏၊ အမ်က္ထြက္ျခင္း 'ေဒါသ' ကင္းေသာ စိတ္ကိုလည္း အမ်က္ထြက္ျခင္း 'ေဒါသ' ကင္းေသာ စိတ္ဟု သိ၏၊ ေတြေဝျခင္း 'ေမာဟ' ႏွင့္တကြေသာ စိတ္ကိုလည္း ေတြေဝျခင္း 'ေမာဟ' ႏွင့္တကြေသာ စိတ္ဟု သိ၏၊ ေတြ ေဝျခင္း 'ေမာဟ' ကင္းေသာ စိတ္ကိုလည္း ေတြေဝျခင္း 'ေမာဟ' ကင္းေသာ စိတ္ဟု သိ၏၊ က်ံဳ႕ေသာ 'သံခိတၱ' စိတ္ကိုလည္း က်ံဳ႕ေသာ 'သံခိတၱ' စိတ္ဟုသိ၏၊ ပ်ံ႕ေသာ 'ဝိကၡိတၱ' စိတ္ကိုလည္းပ်ံ႕ေသာ 'ဝိကၡိတၱ' စိတ္ဟု သိ၏၊ ျမတ္သည္၏ အျဖစ္သို႔ ေရာက္ေသာ 'မဟဂၢဳတ္' စိတ္ကိုလည္းျမတ္သည္၏ အျဖစ္သို႔ ေရာက္ေသာ 'မဟဂၢဳတ္' စိတ္ဟု သိ၏၊ ျမတ္သည္၏ အျဖစ္သို႔ မေရာက္ေသာ 'အမဟဂၢဳတ္' စိတ္ကို လည္း ျမတ္သည္၏ အျဖစ္သို႔ မေရာက္ေသာ 'အမဟဂၢဳတ္' စိတ္ဟု သိ၏၊ သာလြန္ေသာ တရားရွိေသာ 'သဥတၱရ' စိတ္ကိုလည္း သာလြန္ေသာ တရားရွိေသာ 'သဥတၱရ' စိတ္ဟု သိ၏၊ သာလြန္ေသာ တရား မရွိေသာ 'အႏုတၱရ' စိတ္ကိုလည္း သာလြန္ေသာ တရားမရွိေသာ 'အႏုတၱရ' စိတ္ဟု သိ၏၊ တည္ၾကည္ ေသာ 'သမာဟိတ' စိတ္ကိုလည္း တည္ၾကည္ေသာ 'သမာဟိတ' စိတ္ဟု သိ၏၊ မတည္ၾကည္ေသာ 'အသမာဟိတ' စိတ္ကိုလည္းမတည္ၾကည္ေသာ 'အသမာဟိတ' စိတ္ဟု သိ၏၊ လြတ္ေျမာက္ေသာ 'ဝိမုတၱ' စိတ္ကိုလည္း လြတ္ေျမာက္ေသာ 'ဝိမုတၱ' စိတ္ဟု သိ၏၊ မလြတ္ေျမာက္ေသာ 'အဝိမုတၱ' စိတ္ကိုလည္းမလြတ္ေျမာက္ေသာ 'အဝိမုတၱ' စိတ္ဟု သိ၏။

မင္းႀကီး ဤသည္လည္း ေရွးျဖစ္ကုန္ေသာ ကိုယ္တိုင္ သိျမင္ရေသာ ရဟန္း ျဖစ္က်ိဳးတို႔ထက္ သာ၍့ႏွစ္သက္ဖြယ္လည္း ျဖစ္ေသာ သာ၍ မြန္ျမတ္သည္လည္း ျဖစ္ေသာ ကိုယ္တိုင္ သိျမင္ရေသာရဟန္း ျဖစ္က်ိဳးေပတည္း။

------

၁။ ေတြေဝျခင္း'ေမာဟ' ဟူသည္ သစၥာေလးပါးအရာ၌ အမွန္ကို မသိျခင္း အမွားကို သိျခင္းတည္း။

Ã

ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိဉာဏ္ (၆)

၂၄၄။ ဤသို႔ တည္ၾကည္ေသာ စိတ္သည္ စင္ၾကယ္လတ္ေသာ္ ျဖဴစင္လတ္ေသာ္ ညစ္ေၾကးမရွိလတ္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္းကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳျခင္းငွါ သင့္ေလ်ာ္လတ္ေသာ္ တည္တံ့လတ္ေသာ္မတုန္လႈပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ထို (ရဟန္း) သည္ ေရွး၌ျဖစ္ဖူးေသာ ဘဝကို ေအာက္ေမ့၍ သိ္ေသာ 'ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိ၁' ဉာဏ္အလို႔ငွါ စိတ္ကို ေရွး႐ႈ ပို႔ေဆာင္၏၊ ေရွး႐ႈ ၫြတ္ေစ၏၊ ထို (ရဟန္း) သည္မ်ားျပားေသာ ေရွး၌ ျဖစ္ဖူးေသာ ဘဝကို ေအာက္ေမ့၏၊ ဤသည္တို႔ကား အဘယ္နည္း -

''တစ္ဘဝကိုလည္းေကာင္း၊ ႏွစ္ဘဝတို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ သံုးဘဝတို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ေလးဘဝတို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ငါးဘဝတို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ဆယ္ဘဝတို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ဘဝႏွစ္ဆယ္တို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ဘဝသံုးဆယ္တို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ဘဝေလးဆယ္တို႔ကို လည္းေကာင္း၊ ဘဝငါးဆယ္တို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ဘဝတစ္ရာကိုလည္းေကာင္း၊ ဘဝတစ္ေထာင္ကိုလည္းေကာင္း၊ ဘဝတစ္သိန္းကိုလည္းေကာင္း၊ ဘဝရာေပါင္းမ်ားစြာတို႔ကို လည္းေကာင္း၊ ဘဝေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာတို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ဘဝသိန္းေပါင္းမ်ားစြာတို႔ကို လည္းေကာင္း၊ မ်ားျပားေသာ ပ်က္ကပ္တို႔ကိုလည္းေကာင္းမ်ားျပားေသာ ျဖစ္ကပ္တို႔ကို လည္းေကာင္း၊ မ်ားျပားေသာ ပ်က္ကပ္ျဖစ္ကပ္တို႔ကိုလည္းေကာင္း 'ဤမည္ေသာ ဘဝ၌ (ငါသည္) ဤသို႔ေသာ အမည္ ရွိခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာ အႏြယ္ ရွိခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာအဆင္း ရွိခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာ အစာ ရွိခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာ ခ်မ္းသာဆင္းရဲကို ခံစားခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာ အသက္အပိုင္းအျခား ရွိခဲ့၏၊ ထို (ငါ) သည္ ထိုဘဝမွ ေသခဲ့၍ ဤမည္ေသာ ဘဝ၌ ျဖစ္ျပန္၏၊ ထိုဘဝ၌လည္း ဤသို႔ေသာ အမည္ ရွိခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာ အႏြယ္ ရွိခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာအဆင္း ရွိခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာ အစာ ရွိခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာ ခ်မ္းသာဆင္းရဲကို ခံစားခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာအသက္အပိုင္းအျခား ရွိခဲ့၏၊ ထို (ငါ) သည္ ထိုဘဝမွ ေသခဲ့၍ ဤဘဝ၌ ျဖစ္ျပန္၏'ဟု ဤသို႔အျခင္းအရာႏွင့္ တကြ ၫႊန္ျပဖြယ္ (အမည္ အႏြယ္) ႏွင့္တကြ မ်ားျပားေသာ ေရွး၌ ျဖစ္ဖူးေသာ ဘဝကိုေအာက္ေမ့၏''။

၂၄၅။ မင္းႀကီး ဥပမာေသာ္ကား ေယာက်္ားသည္ မိမိရြာမွ တစ္ပါးေသာ ရြာသို႔ သြားရာ၏၊ ထိုရြာမွလည္း တစ္ပါးေသာ ရြာသို႔ သြားရာ၏၊ ထို (ေယာက်္ား) သည္ ထိုရြာမွ မိမိရြာသို႔သာလွ်င္ ျပန္လာရာ၏၊ ထိုေယာက်္ားအား ဤသို႔ အၾကံျဖစ္ရာ၏ -

''ငါသည္ မိမိရြာမွ ဤမည္ေသာ ရြာသို႔ သြားခဲ့၏၊ ထိုရြာ၌လည္း ဤသို႔ ရပ္ခဲ့၏၊ ဤသို႔ ထိုင္ခဲ့၏၊ ဤသို႔ ေျပာဆိုခဲ့၏၊ ဤသို႔ ဆိတ္ဆိတ္ ေနခဲ့၏၊ ထိုရြာမွလည္း ဤမည္ေသာ ရြာသို႔ သြားခဲ့၏၊ ထိုရြာ၌လည္း ဤသို႔ ရပ္ခဲ့၏၊ ဤသို႔ ထိုင္ခဲ့၏၊ ဤသို႔ ေျပာဆိုခဲ့၏၊ ဤသို႔ ဆိတ္ဆိတ္ ေနခဲ့၏၊ ထိုငါသည္ ထိုရြာမွ မိမိရြာသို႔သာလွ်င္ ျပန္လာ၏''ဟု အၾကံ ျဖစ္ရာ၏။

မင္းႀကီး ဤအတူ ဤသို႔ တည္ၾကည္ေသာ စိတ္သည္ စင္ၾကယ္လတ္ေသာ္ ျဖဴစင္လတ္ေသာ္ ညစ္ေၾကးမရွိလတ္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္းကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳျခင္းငွါ သင့္ေလ်ာ္လတ္ေသာ္တည္တံ့လတ္ေသာ္ မတုန္လႈပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ရဟန္းသည္ ေရွး၌ ျဖစ္ဖူးေသာ ဘဝကိုေအာက္ေမ့၍ သိေသာ 'ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိ' ဉာဏ္အလို႔ငွါ စိတ္ကို ေရွး႐ႈ ပို႔ေဆာင္၏၊ ေရွး႐ႈၫြတ္ေစ၏၊ ထို (ရဟန္း) သည္ မ်ားျပားေသာ ေရွး၌ ျဖစ္ဖူးေသာ ဘဝကို ေအာက္ေမ့၏၊ ဤသည္တို႔ကား အဘယ္နည္း -

''တစ္ဘဝကိုလည္းေကာင္း၊ ႏွစ္ဘဝတို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ သံုးဘဝတို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ေလးဘဝတို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ငါးဘဝတို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ဆယ္ဘဝတို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ဘဝႏွစ္ဆယ္တို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ဘဝသံုးဆယ္တို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ဘဝ ေလးဆယ္တို႔ကို လည္းေကာင္း၊ ဘဝငါးဆယ္တို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ဘဝ တစ္ရာကိုလည္းေကာင္း၊ ဘဝ တစ္ေထာင္ကိုလည္းေကာင္း၊ ဘဝတစ္သိန္းကိုလည္းေကာင္း၊ ဘဝရာေပါင္းမ်ားစြာတို႔ကို လည္းေကာင္း၊ ဘဝေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာတို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ဘဝသိန္းေပါင္းမ်ားစြာတို႔ကို လည္းေကာင္း၊ မ်ားျပားေသာ ပ်က္ကပ္တို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ မ်ားျပားေသာ ျဖစ္ကပ္တို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ မ်ားျပားေသာ ပ်က္ကပ္ျဖစ္ကပ္တို႔ကိုလည္းေကာင္း 'ဤမည္ေသာ ဘဝ၌ (ငါသည္) ဤသို႔ေသာ အမည္ ရွိခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာ အႏြယ္ ရွိခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာအဆင္း ရွိခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာ အစာ ရွိခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာ ခ်မ္းသာဆင္းရဲကို ခံစားခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာအသက္အပိုင္းအျခား ရွိခဲ့၏၊ ထိုငါသည္ ထိုဘဝမွ ေသခဲ့၍ ဤမည္ေသာ ဘဝ၌ ျဖစ္ ျပန္၏၊ ထိုဘဝ၌လည္း ဤသို႔ေသာ အမည္ ရွိခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာ အႏြယ္ ရွိခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာ အဆင္းရွိခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာ အစာရွိခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာ ခ်မ္းသာဆင္းရဲကို ခံစားခဲ့၏၊ ဤသို႔ေသာ အသက္အပိုင္းအျခားရွိခဲ့၏၊ ထို (ငါ) သည္ ထိုဘဝမွ ေသခဲ့၍ ဤဘဝ၌ ျဖစ္ျပန္၏'ဟု ဤသို႔ အျခင္းအရာႏွင့္ တကြၫႊန္ျပဖြယ္ (အမည္အႏြယ္) ႏွင့္ တကြ မ်ားျပားေသာ ေရွး၌ ျဖစ္ဖူးေသာ ဘဝကို ေအာက္ေမ့၏''။

မင္းႀကီး ဤသည္လည္း ေရွးျဖစ္ကုန္ေသာ ကိုယ္တိုင္ သိျမင္ရေသာ ရဟန္းျဖစ္က်ိဳးတို႔ထက္ သာ၍ႏွစ္သက္ဖြယ္လည္း ျဖစ္ေသာ သာ၍ မြန္ျမတ္သည္လည္း ျဖစ္ေသာ ကိုယ္တိုင္ သိျမင္ရေသာရဟန္းျဖစ္က်ိဳးေပတည္း။

------

၁။ ပုေဗၺ=ေရွး၌ + နိဝါသ=ေနဖူးေသာဘဝ, ျဖစ္ဖူးေသာဘဝကို + အႏုႆတိ= ေအာက္ေမ့၍ + Óဏ = သိေသာဉာဏ္။

Ã

စုတူပပါတဉာဏ္ (၇)

၂၄၆။ ဤသို႔ တည္ၾကည္ေသာ စိတ္သည္ စင္ၾကယ္လတ္ေသာ္ ျဖဴစင္လတ္ေသာ္ ညစ္ေၾကးမရွိလတ္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္းကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳျခင္းငွါ သင့္ေလ်ာ္လတ္ေသာ္ တည္တံ့လတ္ေသာ္မတုန္လႈပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ထို (ရဟန္း) သည္ သတၱဝါတို႔၏ ေသျခင္း ျဖစ္ေပၚျခင္းကို သိေသာ 'စုတူပပါတ၁' ဉာဏ္ အလို႔ငွါ စိတ္ကို ေရွး႐ႈ ပို႔ေဆာင္၏၊ ေရွး႐ႈ ၫြတ္ေစ၏၊ ထို (ရဟန္း) သည္ အထူးသျဖင့္ စင္ၾကယ္ေသာ လူတို႔၏ မ်က္စိထက္ သာလြန္ေသာ နတ္တို႔၏ မ်က္စိႏွင့္တူေသာ 'ဒိဗၺစကၡဳ' ဉာဏ္ျဖင့္ ေသဆဲ သတၱဝါ ျဖစ္ေပၚဆဲ သတၱဝါ ယုတ္ေသာ သတၱဝါ ျမတ္ေသာ သတၱဝါ အဆင္းလွေသာသတၱဝါ အဆင္းမလွေသာ သတၱဝါ ေကာင္းေသာ လားရာရွိေသာ သတၱဝါ မေကာင္းေသာ လားရာရွိေသာသတၱဝါတို႔ကို ျမင္၏၊ ကံအားေလ်ာ္စြာ ျဖစ္ေပၚေသာ သတၱဝါတို႔ကို သိ၏။

''အခ်င္းတို႔ ဤသတၱဝါတို႔သည္ ကိုယ္ျဖင့္ ျပဳေသာ မေကာင္းေသာ အက်င့္ 'ကာယဒုစ႐ိုက္' ႏွင့္ျပည့္စံုကုန္၏၊ ႏႈတ္ျဖင့္ ျပဳေသာ မေကာင္းေသာ အက်င့္ 'ဝစီဒုစ႐ိုက္' ႏွင့္ ျပည့္စံုကုန္၏၊ စိတ္ျဖင့္ ျပဳေသာ မေကာင္းေသာ အက်င္ ့ 'မေနာဒုစ႐ိုက္' ႏွင့္ ျပည့္စံုကုန္၏၊ အရိယာတို႔ကို စြပ္စြဲကုန္၏၊ မွားေသာအယူရွိကုန္၏၊ မွားေသာ အယူျဖင့္ ျပဳေသာ ကံရွိကုန္၏၊ ထို (သတၱဝါ) တို႔သည္ ခႏၶာကိုယ္ ပ်က္စီး၍ေသၿပီးသည္မွ ေနာက္၌ ခ်မ္းသာ ကင္းေသာ မေကာင္းေသာ လားရာ ပ်က္စီးလ်က္ က်ေရာက္ရာ ငရဲ၌့ျဖစ္ေပၚကုန္၏၊ အခ်င္းတို႔ ဤသတၱဝါတို႔သည္ကား ကိုယ္ျဖင့္ ျပဳေသာ ေကာင္းေသာ အက်င့္ 'ကာယသုစ႐ိုက္' ႏွင့္ ျပည့္စံုကုန္၏၊ ႏႈတ္ျဖင့္ ျပဳေသာ ေကာင္းေသာ အက်င့္ 'ဝစီသုစ႐ိုက္' ႏွင့္ ျပည့္စံုကုန္၏၊ စိတ္ျဖင့္ျပဳေသာ ေကာင္းေသာ အက်င့္ 'မေနာသုစ႐ိုက္' ႏွင့္ ျပည့္စံုကုန္၏၊ အရိယာတို႔ကို မစြပ္စြဲကုန္၊ မွန္ေသာ အယူရွိကုန္၏၊ မွန္ေသာ အယူျဖင့္ ျပဳေသာ ကံရွိကုန္၏၊ ထို (သတၱဝါ) တို႔သည္ ခႏၶာကိုယ္ပ်က္စီး၍ ေသၿပီးသည္မွ ေနာက္၌ ေကာင္းေသာ လားရာ နတ္ျပည္၌ ျဖစ္ေပၚ ကုန္၏''။

ဤသို႔လွ်င္ အထူးသျဖင့္ စင္ၾကယ္ေသာ လူတို႔၏ မ်က္စိထက္ သာလြန္ေသာ နတ္မ်က္စိႏွင့္ တူေသာ 'ဒိဗၺစကၡဳ' ဉာဏ္ျဖင့္ ေသဆဲသတၱဝါ ျဖစ္ေပၚဆဲသတၱဝါ ယုတ္ေသာ သတၱဝါ ျမတ္ေသာ သတၱဝါအဆင္းလွေသာ သတၱဝါ အဆင္းမလွေသာ သတၱဝါ ေကာင္းေသာ လားရာရွိေသာ သတၱဝါ မေကာင္းေသာလားရာရွိေသာ သတၱဝါတို႔ကို ျမင္၏၊ ကံအားေလ်ာ္စြာ ျဖစ္ေပၚေသာ သတၱဝါတို႔ကို သိ၏။

၂၄၇။ မင္းႀကီး ဥပမာေသာ္ကား (ဗဟို) လမ္းဆံုအလယ္၌ ျပာသာဒ္ ရွိရာ၏၊ ထို (ျပာသာဒ္) ထက္၌ရပ္လ်က္ေနေသာ မ်က္စိအျမင္ရွိေသာ ေယာက်္ားသည္ အိမ္သို႔ ဝင္ကုန္ေသာ အိမ္မွ ထြက္ကုန္ေသာ လမ္းမ၌ လမ္းေလွ်ာက္ သြားလာေနကုန္ေသာ လမ္းဆံုအလယ္၌ ထိုင္ေနကုန္ေသာ လူတို႔ကို ျမင္ရာ၏၊ ထိုေယာက်္ားအား ဤသို႔ အၾကံျဖစ္ရာ၏ -

''ဤသူတို႔သည္ အိမ္သို႔ ဝင္ကုန္၏၊ ဤသူတို႔သည္ (အိမ္မွ) ထြက္ကုန္၏၊ ဤသူတို႔သည္ လမ္းမ၌လမ္းေလွ်ာက္ သြားလာေနကုန္၏၊ ဤသူတို႔သည္ လမ္းဆံုအလယ္၌ ထိုင္ေနကုန္၏''ဟု အၾကံျဖစ္ရာ၏။

မင္းႀကီး ဤအတူ ဤသို႔ တည္ၾကည္ေသာ စိတ္သည္ စင္ၾကယ္လတ္ေသာ္ ျဖဴစင္လတ္ေသာ္ညစ္ေၾကးမရွိလတ္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္းကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳျခင္းငွါ သင့္ေလ်ာ္လတ္ေသာ္တည္တံ့လတ္ေသာ္ မတုန္လႈပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ရဟန္းသည္ သတၱဝါတို႔၏ ေသျခင္းျဖစ္ေပၚျခင္း ကို သိေသာ 'စုတူပပါတ' ဉာဏ္အလို႔ငွါ စိတ္ကို ေရွး႐ႈ ပို႔ေဆာင္ေစ၏၊ ေရွး႐ႈ ၫြတ္ေစ၏၊ ထို (ရဟန္း) သည္ အထူးသျဖင့္ စင္ၾကယ္ေသာ လူတို႔၏ မ်က္စိထက္ သာလြန္ေသာ နတ္တို႔၏မ်က္စိႏွင့္ တူေသာ 'ဒိဗၺစကၡဳ' ဉာဏ္ျဖင့္ ေသဆဲ သတၱဝါ ျဖစ္ေပၚဆဲ သတၱဝါ ယုတ္ေသာ သတၱဝါျမတ္ေသာ သတၱဝါ အဆင္း လွေသာ သတၱဝါ အဆင္း မလွေသာ သတၱဝါ ေကာင္းေသာလားရာရွိေသာ သတၱဝါ မေကာင္းေသာ လားရာရွိေသာ သတၱဝါတို႔ကို ျမင္၏၊ ကံအားေလ်ာ္စြာျဖစ္ေပၚေသာ သတၱဝါတို႔ကို သိ၏။

''အခ်င္းတို႔ ဤသတၱဝါတို႔သည္ ကိုယ္ျဖင့္ ျပဳေသာ မေကာင္းေသာ အက်င့္ 'ကာယဒုစ႐ိုက္' ႏွင့္ျပည့္စံုကုန္၏၊ ႏႈတ္ျဖင့္ ျပဳေသာ မေကာင္းေသာ အက်င့္ 'ဝစီဒုစ႐ိုက္' ႏွင့္ ျပည့္စံုကုန္၏၊ စိတ္ျဖင့္ျပဳေသာ မေကာင္းေသာ အက်င့္ 'မေနာဒုစ႐ိုက္' ႏွင့္ ျပည့္စံုကုန္၏၊ အရိယာတို႔ကို စြပ္စြဲကုန္၏၊ မွားေသာအယူရွိကုန္၏၊ မွားေသာ အယူျဖင့္ ျပဳေသာ ကံရွိကုန္၏၊ ထို (သတၱဝါ) တို႔သည္ ခႏၶာကိုယ္ပ်က္စီး၍ေသၿပီးသည္မွ ေနာက္၌ ခ်မ္းသာ ကင္းေသာ မေကာင္းေသာ လားရာ ပ်က္စီးလ်က္ က်ေရာက္ရာ ငရဲ၌ျဖစ္ေပၚကုန္၏၊ အခ်င္းတို႔ ဤသတၱဝါတို႔သည္ကား ကိုယ္ျဖင့္ ျပဳေသာ ေကာင္းေသာ အက်င့္ 'ကာယသုစ႐ိုက္' ႏွင့္ ျပည့္စံုကုန္၏၊ ႏႈတ္ျဖင့္ ျပဳေသာ ေကာင္းေသာ အက်င့္ 'ဝစီသုစ႐ိုက္' ႏွင့္ ျပည့္စံုကုန္၏၊ စိတ္ျဖင့္ ျပဳေသာ ေကာင္းေသာ အက်င့္ 'မေနာသုစ႐ိုက္' ႏွင့္ ျပည့္စံုကုန္၏၊ အရိယာတို႔ကို မစြပ္စြဲကုန္၊ မွန္ေသာ အယူရွိကုန္၏၊ မွန္ေသာ အယူျဖင့္ ျပဳေသာ ကံရွိကုန္၏၊ ထို (သတၱဝါ) တို႔သည္ ခႏၶာကိုယ္ပ်က္စီး၍ ေသၿပီးသည္မွ ေနာက္၌ ေကာင္းေသာ လားရာ နတ္ျပည္၌ ျဖစ္ေပၚကုန္၏''။

ဤသို႔လွ်င္ အထူးသျဖင့္ စင္ၾကယ္ေသာ လူတို႔၏ မ်က္စိထက္ သာလြန္ေသာ နတ္မ်က္စိႏွင့္ တူေသာ 'ဒိဗၺစကၡဳ' ဉာဏ္ျဖင့္ ေသဆဲသတၱဝါ ျဖစ္ေပၚဆဲသတၱဝါ ယုတ္ေသာ သတၱဝါ ျမတ္ေသာ သတၱဝါအဆင္းလွေသာ သတၱဝါ အဆင္းမလွေသာ သတၱဝါ ေကာင္းေသာ လားရာရွိေသာ သတၱဝါ မေကာင္းေသာ လားရာရွိေသာ သတၱဝါတို႔ကို ျမင္၏၊ ကံအားေလ်ာ္စြာ ျဖစ္ေပၚေသာ သတၱဝါတို႔ကို သိ၏။ မင္းႀကီး ဤသည္လည္း ေရွးျဖစ္ကုန္ေသာ ကိုယ္တိုင္ သိျမင္ရေသာ ရဟန္း ျဖစ္က်ိဳးတို႔ထက္ သာ၍ႏွစ္သက္ဖြယ္လည္း ျဖစ္ေသာ သာ၍ မြန္ျမတ္သည္လည္း ျဖစ္ေသာ ကိုယ္တိုင္ သိျမင္ရေသာရဟန္းျဖစ္က်ိဳးေပတည္း။

------

၁။ စုတိ=ေသျခင္း၊ ဥပပါတ=ျဖစ္ေပၚျခင္း ပဋိသေႏၶ။

Ã

အာသဝကၡယဉာဏ္ (၈)

၂၄၈။ ဤသို႔ တည္ၾကည္ေသာ စိတ္သည္ စင္ၾကယ္လတ္ေသာ္ ျဖဴစင္လတ္ေသာ္ ညစ္ေၾကးမရွိလတ္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္း ကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳျခင္းငွါ သင့္ေလ်ာ္လတ္ေသာ္ တည္တံ့လတ္ေသာ္မတုန္လႈပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ထို (ရဟန္း) သည္ အာသဝတို႔ကိုကုန္ေစေသာ 'အာသဝကၡယ' ဉာဏ္ အလို႔ငွါ စိတ္ကို ေရွး႐ႈ ပို႔ေဆာင္၏၊ ေရွး႐ႈ ၫြတ္ေစ၏၊ ထို (ရဟန္း) သည္ ဤကား ဆင္းရဲဟုဟုတ္မွန္ေသာ အတိုင္း သိ၏၊ ဤကား ဆင္းရဲျဖစ္ေပၚျခင္း၏အေၾကာင္းဟုဟုတ္မွန္ေသာ အတိုင္း သိ၏၊ ဤကား ဆင္းရဲခ်ဳပ္ရာ 'နိဗၺာန္'ဟုဟုတ္မွန္ေသာ အတိုင္းသိ၏၊ ဤကား ဆင္းရဲခ်ဳပ္ရာ 'နိဗၺာန္' သို႔ ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္ဟုဟုတ္မွန္ေသာ အတိုင္းသိ၏။ဤသည္တို႔ကား အာသဝတို႔ဟု ဟုတ္မွန္ေသာ အတိုင္း သိ၏၊ ဤကား အာသဝတို႔ ျဖစ္ေပၚျခင္း၏အေၾကာင္းဟုဟုတ္မွန္ေသာ အတိုင္း သိ၏၊ ဤကား အာသဝတို႔ခ်ဳပ္ရာ 'နိဗၺာန္'ဟုဟုတ္မွန္ေသာအတိုင္း သိ၏၊ ဤကား အာသဝတို႔ ခ်ဳပ္ရာ 'နိဗၺာန္' သို႔ ေရာက္ေၾကာင္းအက်င့္ဟုဟုတ္မွန္ေသာ အတိုင္း သိ၏၊ ဤသို႔ သိေသာ ဤသို႔ ျမင္ေသာ ထို (ရဟန္း)၏ စိတ္သည္ကာမာသဝမွလည္း လြတ္ေျမာက္၏၊ ဘဝါသဝမွလည္း လြတ္ေျမာက္၏၊ အဝိဇၨာသဝမွလည္းလြတ္ေျမာက္၏၊ လြတ္ေျမာက္ၿပီး လတ္ေသာ္ လြတ္ေျမာက္ေလၿပီဟု အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚ၏၊ ပဋိသေႏၶေနမႈ ကုန္ၿပီ၊ ျမတ္ေသာ အက်င့္ကို က်င့္သံုးၿပီးၿပီ၊ (မဂ္) ကိစၥကို ျပဳၿပီးၿပီ၊ ဤ (မဂ္) ကိစၥအလို႔ငွါ တစ္ပါးေသာ ျပဳဖြယ္မရွိေတာ့ၿပီဟု သိ၏။

၂၄၉။ မင္းႀကီး ဥပမာေသာ္ကား ေတာင္ဝွမ္း၌ ၾကည္လင္သန္႔ရွင္း ေနာက္က်ဳကင္းေသာ ေရအိုင္သည္ရွိရာ၏၊ မ်က္စိအျမင္ရွိေသာ ေယာက်္ားသည္ ထိုေရအိုင္၏ ကမ္း၌ ရပ္လ်က္ ခ႐ု ေယာက္သြားေက်ာက္စရစ္ အိုးျခမ္း ငါးအေပါင္းတို႔ သြားေနၾကသည္ကိုလည္းေကာင္း၊ ရပ္တည္ေနၾကသည္ကိုလည္းေကာင္း ျမင္ရာ၏၊ ထိုေယာက်္ားအား ဤသို႔ အၾကံျဖစ္ရာ၏ -

''ဤ ေရအိုင္သည္ ၾကည္လင္ သန္႔ရွင္း ေနာက္က်ဳကင္း၏၊ ထိုေရအိုင္၌ ဤ ခ႐ု ေယာက္သြားေက်ာက္စရစ္ အိုးျခမ္း ငါးအေပါင္းတို႔ သြားလည္း သြားၾက၏၊ ရပ္တည္လည္း ရပ္တည္ၾက၏''ဟုအၾကံျဖစ္၏။

မင္းႀကီး ဤအတူ ဤသို႔ တည္ၾကည္ေသာ စိတ္သည္ စင္ၾကယ္လတ္ေသာ္ ျဖဴစင္လတ္ေသာ္ညစ္ေၾကးမရွိလတ္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္း ကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳျခင္းငွါ သင့္ေလ်ာ္လတ္ေသာ္တည္တံ့လတ္ေသာ္ မတုန္လႈပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ထို (ရဟန္း) သည္ အာသဝတို႔ကို ကုန္ေစေသာ 'အာသဝကၡယ' ဉာဏ္ အလို႔ငွါ စိတ္ကို ေရွး႐ႈ ပို႔ေဆာင္၏၊ ေရွး႐ႈ ၫြတ္ေစ၏၊ ထို (ရဟန္း) သည္ဤကား ဆင္းရဲဟုဟုတ္မွန္ေသာ အတိုင္း သိ၏၊ ဤကား ဆင္းရဲျဖစ္ေပၚျခင္း၏ အေၾကာင္းဟုဟုတ္မွန္ေသာ အတိုင္း သိ၏၊ ဤကား ဆင္းရဲခ်ဳပ္ရာ 'နိဗၺာန္'ဟုဟုတ္မွန္ေသာ အတိုင္း သိ၏၊ ဤကား ဆင္းရဲခ်ဳပ္ရာ 'နိဗၺာန္' သို႔ ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္ဟုဟုတ္မွန္ေသာ အတိုင္းသိ၏၊ ဤသည္တို႔ကား အာသဝတို႔ဟု ဟုတ္မွန္ေသာ အတိုင္း သိ၏၊ ဤကား အာသဝတို႔ျဖစ္ေပၚျခင္း၏အေၾကာင္းဟုဟုတ္မွန္ေသာ အတိုင္း သိ၏၊ ဤကား အာသဝတို႔ ခ်ဳပ္ရာ 'နိဗၺာန္'ဟုဟုတ္မွန္ေသာအတိုင္း သိ၏၊ ဤကား အာသဝတို႔ခ်ဳပ္ရာ 'နိဗၺာန္' သို႔ ေရာက္ေၾကာင္းအက်င့္ဟုဟုတ္မွန္ေသာအတိုင္း သိ၏၊ ဤသို႔ သိေသာ ဤသို႔ ျမင္ေသာ ထို (ရဟန္း)၏ စိတ္သည္ ကာမာသဝမွလည္းလြတ္ေျမာက္၏၊ ဘဝါသဝမွလည္း လြတ္ေျမာက္၏၊ အဝိဇၨာသဝမွလည္း လြတ္ေျမာက္၏၊ လြတ္ေျမာက္ ၿပီးလတ္ေသာ္ လြတ္ေျမာက္ ေလၿပီဟု အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚ၏၊ ပဋိသေႏၶေနမႈ ကုန္ၿပီ၊ ျမတ္ေသာ အက်င့္ကို က်င့္သံုးၿပီးၿပီ၊ (မဂ္) ကိစၥကို ျပဳၿပီးၿပီ၊ ဤ (မဂ္) ကိစၥအလို႔ငွါ တစ္ပါးေသာ ျပဳဖြယ္မရွိေတာ့ၿပီဟု သိ၏

No comments:

Post a Comment